برند از با اهمیت ترین عناصر بازاریابی و توفیق یک مجموعه است و تصوری است که مجموعه یا شرکت را با تمام بخش هایش معرفی کرده تصوری از هر چیز که هست یا می خواهد باشد را در تفکرخود بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان اجرا می کند. در حقیقت برند علامتی است که شرکت یا یک مجموعه را از دیگر سازمان تمایز کرده، معرف محصولات و خدمات ایجاد شده به وسیله ی شرکت می باشد.

روش های ارزش گذاری برند

 

ارزش گذاری برند در تمام دنیا طبق استانداردهای گوناگون و توسط سازمانهای خصوصی گوناگونی در حال حاضر انجام می شود. مشخص کردن ارزش برند کاری گروهی است که جهت آن میبایست دانش کافی نسبت به محیط داخل و خارج مجموعه داشت. در حقیقت، کلیه استانداردهای ارزش گذاری برند جزء یکی از سه ارکان اصلی هستند:

    رکن هزینه ارزش یابی به موجب هزینه های انجام شده در زمان توسعه برند
    رکن بازار: سرمایه گذاریها و تراکنش های اطراف برند در سال های اکنون عمر برند در نظر گرفته می شود.
    رکن درآمد: تقویم درآمدهای آتی سازمان، اتفاقات نقدی و منفتهای احراز شده در سالهای باقی مانده از عمر برند در طی یک بازه زمانی خاص.

زمانی که حرف از ارزش برند می شود، توجه به یک ارزش مالی است نه یک ارزش فکری یا یک نظر که متقاضی امکان دارد در مورد برند داشته باشد. در صورتی که قصد از فرآیند تقویم حتما مشخص کردن ارزش مالی برند است یک فرایند ” ارزیابی برند” صورت میگیرد تا سطح ارزش ویژه برند را هم مشخص کند درحالی که بیشترین نحوه ی مشخص ارزش ویژه برند یا ارزیابی برند بر اساس فهم مصرف کننده و نگرش رفتاری هستند. اما هر مسیری در تعاریف شاخص های بهره مندی، ابعاد و پایگاههای مقایسه ای اش با مابقی فرق دارد . جهت همین آنان میبایست به عنوان اندازه و شاخص نسبی در نظر گرفته شوند.
روش های ارزیابی برند
روش اینتر برند

ارزش برند در این مسیر با ضرب درآمدهای مختلف در یک نرخ سود ارزیابی می شود. این نرخ سود از کمی کردن فاکتورهایی که طبق مسیر اینتر برند قدرت برند را ارزیابی می کند به دست می اید.
گامهای روش محاسبه اینتر برند

    بخش بندی
    تجزیه مالی
    تجزیه درخواست
    تجزیه قدرت برند
    ارزیابی ارزش خالص فعلی

روش BAV

این مسیر یک اسباب تحقیقاتی جهت ارزش برند محیا می کند. این تکنیک به وسیله مؤسسه Y&R اختراع شده، جهت سنجش ارزش غیرمالی برندهای معتبری چون یاهو، آمازون، استارباکس استفاده شد. چهار عامل پایه ی سنجش ارزش برند:

    تفکیک
    مرتبط بودن
    اعتبار
    دانش

تفکیک و مرتبط بودن، قدرت برند را در بازار نشان می دهد. قدرت برند، میزانی که برند تمایز شده و به مصرف کنندگان مرتبط است.

اعتبار و دانش، که شبکه قدرت برند را تاسیس می دهند. مطیع برند یا عملکرد نسبی برند به موجب معیارهای اعتبار و دانش مشخص می شود.
هرم پویایی برند

از با استفاده ترین مدل ها در سنجش ارزش اسم تجاری شناخته شده. طبق این هرم، هر نام تجاری، به طور متوسط در هر سطح تنها از ۸% سهم از مشتری بهره برده است. سطوح اعم از:

    _تعلق
    برتری
    عملکرد
    رابطه
    آگاهی از حضور

مدل دیوید آکر

این مدل دارای چهار رکن اصلی است:

    وفاداری
    رهبری کیفیت مورد انتظار
    تمایز در تداعی
    آگاهی برند

مجموعه حرفه ای و حقوقی ثبت کریم خان، با سالها تجربه مدیریت درروش های ارزش گذاری برند را برای بازرگانان محترم و عزیز انجام داده است.