شاید اگر به گذشته نه چندان دور باز گردیم و ساختار شرکت های قبلی را با شرکت های امروزی مقایسه کنیم تفاوت های آشکاری را در این نوع شرکت ها با شرکت های امروزی مشاهده کنیم. تفاوت هایی که به خوبی حتی برای بسیاری از مردم عادی جامعه نیز کاملا ملموس است.

شرکت های قبلی یا با ساختار قدیمی تر از انواع شرکت هایی بودند که ساختاری پر شاخ و برگ داشتند و بسیار تنومند و بزرگ بودند. این نوع شرکت ها ترجیح می دادند تمامی وظایف و فعالیت های شرکت خودشان را خودشان مدیریت کنند و همه چیز تحت نظارت خودشان باشد. به همین دلیل معمولا شرکت های قدیمی که به نوعی با شرکت های دولتی فعلی ایران می توان آنها را مقایسه کرد شرکت هایی سنگین و کاملا کند شناخته می شدند. فعالیت هایی که در این شرکت ها انجام می شد با صرف زمان و انرژی زیادی انجام می گرفت و نهایتا خروجی مورد نظر خروجی مورد دلخواه حداقل از دیدگاه مشتریان بیرونی نبود.

اما شرکت های امروزی چه شرکت هایی هستند؟ شرکت های امروزی بر خلاف شرکت های قبلی ترجیح می دهند ساختاری چابک و سریع داشته باشند. این شرکت ها وظایف و فعالیت هایی را که جلوی تمرکز و سرعت عمل آنها  را می گیرد از خود دور می کنند و تنها خروجی مورد نظر خود را تحویل می گیرند.  به زبان ساده تر آنها فعالیت هایی که نیاز دارند را به شرکت های تخصصی تحویل می دهند و از آنها با کیفیت مورد نظرشان تحویل می گیرند.

قاعدتا چنین موضوعی نیازمند دو اصل اساسی است. اول وجود شرکت هایی که بتوانند این خواسته شرکت های امروزی را فراهم نمایند و دوم اینکه خروجی این شرکت ها باب میل و یا دقیقا خواسته شرکت های مورد نظر باشد که این موضوع با خود رقابت و توسعه را به همراه خواهد داشت.

بنابراین شرکت های امروزی به صراحت شرکت های تخصصی تری هستند تا شرکت های قدیمی تر . شرکت های امروزی کاملا ترجیح می دهند متمرکز بر موضوع خودشان باشند. این باعث می شود تا خروجی شرکت ها بسیار با کیفیت تر باشد. این خواسته از کشورهای توسعه یافته تر شکل گرفته و امروز در ایران خودمان به سرعت در حال رشد است.

انواع شرکت های تخصصی

همانگونه که توضیح داده شد شرکت های تخصصی شرکت هایی هستند که نگاه خود را بر یک موضوع و یک دیدگاه متمرکز می کنند که خروجی با کیفیت تری داشته باشند. انواع این شرکت ها را می توان شرکت های حسابداری، شرکت های ایمنی، شرکت های مهندسی، تولیدی، پشتیبانی، انبارداری، خدماتی و ... نام برد.

بنابراین بصورت کلی می توان انواع شرکت های تخصصی را به صورت زیر طبقه بندی کرد:

    شرکت تولیدی یا تامین کننده:

مانند انواع شرکت هایی که یک تا چند تولید منحصر به فرد را دارند. این تولیدات می تواند تولیدات تمام کننده یا آماده سازی محصول باشد و یا می تواند در گروه تولیدات محصولات جانبی مانند انواع لوازم یدکی و زیر مجموعه باشد.

    شرکت فنی و مهندسی:

این نوع شرکت ها فعالیت های مهندسی و یا فنی یک شرکت را در قالب موضوعات مشاوره ای و یا ارائه خدمات انجام می دهند. به عنوان مثال مهندسی محصول یک کارخانه را عهده دار می شوند و یا موضوعات کنترل کیفی و از این دست را انجام می دهند.

    شرکت بازرگانی

بسیاری از شرکت های تخصصی در قالب شرکت های بازرگانی خلاصه می شوند. این شرکت ها عمدتا برای تامین نیاز بازار و یا نیاز شرکت ها فعالیت می کنند. در واقع این شرکت ها کار خرید و فروش را عمدتا پشتیبانی می کنند که حوزه فعالیت آنها می تواند هم داخلی باشد و هم خارجی.

    شرکت خدماتی

عموم شرکت های نظافتی، پرستاری، حمل و نقل و غیره از این دست هستند. در واقع این شرکت ها بصورت اختصاصی و یا کلی نیازهای مربوط به حوزه خدمات را عهده دار می شوند. از حمل و نقل بار برای اثاث کشی خانه ها و شرکت ها گرفته تا حمل و نقل جاده ای، نظافت شرکت ها و خانه و غیره در زیر شاخه این نوع شرکت ها هستند.

    شرکت پیمانکاری

حوزه فعالیت شرکت های پیمانکاری بسیار رو به توسعه است. امروزه این شرکت ها برای انجام بسیاری از امور ثبت می شوند. ثبت شرکت پیمانکاری در حوزه ساخت و ساز، تامین ، تجهیز، فروش و ... دیده می شود. شرکت های پیمانکاری به دلیل اهمیتی که دارند رتبه بندی هم می شوند.

    شرکت عمرانی و ساختمان سازی

هر چند این نوع شرکت ها را می توان به شکلی در نوع شرکت های پیمانکاری هم دید اما اختصاصی تر شده اند. مثلا امروزه در شرکت های عمرانی و یا ساختمان سازی ممکن است یک پیمانکار برای همه امور در نظر گرفته شود و یا یک شرکت ساختمان ساز، یک شرکت تاسیساتی ، یک شرکت برق کاری و .. برای یک ساختمان در نظر گرفته شوند که هر کدام فیلد تخصصی خود را پوشش می دهند.

    شرکت علمی

این نوع شرکت ها عمدتا به ترویج علم و دانش و یا تحقیق و توسعه می پردازند و درآمد و یا محصول آنها علمی است که تولید می کنند. بسیاری از شرکت های دانش بنیان در زیر شاخه این نوع شرکت ها هستند.

    شرکت مدیریتی

شاید نسل جدیدتری از شرکت های تخصصی باشند که در حوزه مدیریت و مشاوره مدیریت فعالیت می کنند. بسیاری از این شرکت ها به عنوان  تامین کننده خدمات مدیریتی در شرکت ها بصورت اصولی و تخصصی مبادرت می ورزند و در واقع بخشی از خواسته شرکت ها را مدیریت می کنند. شرکت های دریافت کننده استاندارد های مدیریت بین المللی ، شرکت های تامین کننده نیروی انسانی و .. از این دست هستند.

    شرکت آموزشی

شرکت های آموزشی به ارائه آموزش های تخصصی و ویژه به افراد مورد نیاز در قالب شخصیت های حقیقی و حقوقی مبادرت می ورزند. این شرکت ها که هر روز هم بر دامنه آنها افزوده می شود ممکن است تخصصی تر یعنی تنها برای آموزش بخشی از نیازها مانند نیازهای درسی و دانشگاهی و یا آموزش های خاص بازار کار و ... ثبت شوند.

    شرکت انفورماتیک یا فناوری اطلاعات و ارتباطات ( IT)

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت هایی هستند که خدمات تخصصی IT را ارائه می دهند. امروزه بسیاری از شرکت ها، ساختمان ها، شهر، نیازها و زیر ساخت ها به تکنولوژی و یا فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته شده است و از این رو این نوع شرکت ها به سرعت در حال رشد هستند. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت هوشمند سازی، شرکت نرم افزاری، شرکت استارت آپ تکنولوژی محور و غیره اشاره کرد.

لزوم ثبت شرکت های تخصصی

همانگونه که به خوبی متوجه شدید دامنه شرکت های تخصصی بسیار وسیع شده است. امروزه کمتر کسی با داشتن دانش و مهارت خاص به دنبال کار برای شرکت ها بصورت یک قطبی نگاه می کند. بسیاری از این افراد تلاش می کنند دانش و تخصص خود را به شکلی به کار بگیرند که به جای ارائه خدمات به یک شرکت خاص ، توانایی و تخصص خود را در اختیار شرکت های متفاوت قرار دهند تا هم درآمد بیشتری داشته باشند و هم اعتبار بالاتر را به دست بیاورند.

شرکت ها نیز به منظور چالاک تر شدن و سریع تر شدن و البته تخصصی تر شدن خروجی مورد نیاز خودشان و در راستای آن کم شدن هزینه های نگهداری نیروی انسانی ترجیح می دهند فعالیت های تخصصی خود را به شرکت های مورد اعتماد واگذار نمایند.

از این رو ثبت شرکت های تخصصی یک بازی برد برد است. یعنی هم متخصصین و صاحبین دانش از این موضوع سود خواهند برد و هم شرکت های بزرگ از این شرکت ها استفاده زیادی خواهند برد. از این رو بهترین انتخاب برای افراد توانمند بدون تردید ثبت شرکت های تخصصی است.

البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بدانیم شرکت های تخصصی نه تنها در بازار ایران بلکه در بازارهای بین المللی و خارجی هم به راحتی می توانند نفوذ پیدا کرده و حرفه های زیادی برای در دست گرفتن داشته باشند.

 این شرکت ها حتی برای شرکت های خارجی هم کانون توجه بیشتری هستند و ریسک کار کردن با آنها به مراتب پایین تر خواهد بود و انوع نیازهای منطقه ای و یا جهانی برخی از شرکت های بزرگ دنیا توسط همین شرکت های تخصصی انجام می شود که در کشورهایی مانند چین تعداد آنها فوق العاده زیاد شده است.

روش ثبت شرکت های تخصصی

شرکت های تخصصی طیف بسیار وسیعی دارند و هر روز نیز بر دامنه این نوع شرکت ها افزوده می شود. اما یک نکته مشترک در مورد تمامی این شرکت ها این است که تنها زمانی می توان نام شرکت را روی آنها قرار داد که ثبت شوند.

شرکت تخصصی هم باید در یکی از قالب های هفت گانه شرکت ها که در قانون ایران ذکر شده ثبت شوند  ثبت این نوع شرکت ها تنها در اداره ثبت شرکت ها امکان پذیر می باشد. با توجه به دامنه زیاد این نوع شرکت ها باید در نظر گرفت که نوع شرکت و طبقه شرکت برای ثبت اهمیت زیادی دارد. برخی از شرکت های تخصصی نیاز به دریافت مجوز دارند و برخی از این قاعده مستثنی هستند.



تمامی این نوع شرکت ها اگر برای اینکه در قالب حقوقی ثبت شوند باید با مشارکت دو تا چند نفر در قالب یک شرکت ابتدا شکل بگیرند و بعدا مراحل ثبت آنها نهایی شود. معمولا شرکت های تخصصی بعد از ثبت و به منظور رقابت بهتر در بازار نیاز به رتبه بندی و یا گرفتن گرید دارند که با توجه به برخی از پارامترها این گرید ها را به راحتی می توان اخذ کرد.